skip to Main Content

Belangrijke stap gezet naar invoering UBO-register

In Nederland wordt een register ingevoerd waarin de uiteindelijk belanghebbenden (ultimate beneficial owner afgekort als UBO) van bijvoorbeeld een BV, maar ook van een Stichting worden opgenomen. Afgelopen week heeft ook de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel dat invoering van het register regelt. De exacte invoeringsdatum is nog niet bekend, maar het is de bedoeling dit nog dit gebeurt.

Iedereen die een belang heeft van 25% of meer wordt in dit register opgenomen. Voor een BV is dat in het algemeen goed vast te stellen. Maar voor een Stichting kan dat vrij lastig worden. Maar omdat er toch altijd iemand moet worden opgenomen in het register zijn daarvoor afzonderlijke regels gemaakt. Als op grond van de criteria geen UBO kan worden aangewezen, moet veelal het bestuur als vervangend UBO worden ingeschreven.

Naast het gehouden belang en naam van de UBO, moet ook burgersofinummer, geboortedatum, -plaats en -land van de UBO worden opgenomen. Ook moet de volledige adresgegevens worden opgenomen. Het register is net als het Handelsregister openbaar toegankelijk. Niet alle genoemde gegevens worden openbaar, maar tegen betaling kan wel iedereen zien wie UBO is van bijvoorbeeld een BV. In het openbare deel is alleen de naam van iemand zichtbaar.
Het wordt verplicht de UBO te registreren en deze gegevens actueel te houden. Als aan die verplichting niet wordt voldaan kan uiteindelijk een boete worden opgelegd.

Het UBO register gaat naast de genoemde BV en Stichting onder andere ook gelden voor: niet-beursgenoteerde nv’s, verenigingen met volledige rechtsbevoegdheid (formele verenigingen), informele verenigingen die een onderneming voeren, maatschappen, vof’s, commanditaire vennootschappen, coöperaties. Ook algemeen nut beogende instellingen (anbi’s) moeten hun UBO’s registreren.

Er komt op een later moment een afzonderlijk register waarin ook de UBO’s van trusts en trustachtige entiteiten moeten worden geregistreerd. Hieronder valt dan ook het Fonds voor Gemene Rekening.

Belangrijke vereenvoudiging BTW regeling E-commerce (afstandsverkopen)

Ondernemers die verkopen aan consumenten en/of niet btw-plichtige zakelijke klanten in andere lidstaten van de Europese Unie (EU), ook wel afstandsverkopen genoemd, hebben te maken met ingewikkelde regels en verplichtingen…

Lees meer

Kabinet breidt coronasteun ondernemers verder uit

Voor ondernemers die hun zaak door de coronamaatregelen (deels) moesten sluiten en hierdoor minder omzet draaien, verhoogt het kabinet de tegemoetkoming voor vaste lasten (TVL) en wordt de Tijdelijke Ondersteuning…

Lees meer

Werkgever: Waaraan moet een goede rittenregistratie voldoen?

Als u kunt bewijzen dat een werknemer in het kalenderjaar niet meer dan 500 kilometer privé rijdt met de auto van de zaak, mag u de bijtelling voor privégebruik auto…

Lees meer

Word jij de regisseur van onze aangiftepraktijk?

Iedere dag is anders voor jou! Maar jij zou ook niet anders willen. Als regisseur in de ‘fiscale controlekamer’ van ons kantoor stuur jij onze fiscale compliance afdeling aan. Jij…

Lees meer

Internet consultatie wetsvoorstel met betrekking tot aanpassing fiscale behandeling Open CV en Open FGR

Op 29 maart 2021 heeft Staatssecretaris van Financiën Vijlbrief het startsein gegeven voor een internetconsultatie  over een wetsvoorstel genaamd ‘Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen’ (‘wetsvoorstel’). Als dit voorstel wet wordt,…

Lees meer

Bezwaarschriften tegen Box 3 aangewezen als ‘massaal bezwaar’

De staatssecretaris van Financiën heeft onlangs in een besluit de bezwaarschriften tegen de vermogensrendementsheffing (in de volksmond en hierna box 3-heffing genoemd) in de aanslag inkomstenbelasting 2020 als massaal bezwaar aangewezen. Bezwaren…

Lees meer
Back To Top