Het ministerie van SZW heeft een Factsheet Payrolling gepubliceerd waarin is aangegeven welke nieuwe regels per 1 januari 2020 voor payrolling gelden in het kader van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB).
Payrollmedewerkers adequate pensioenregeling vanaf 1 januari 2021
De arbeidsvoorwaarden en rechtspositie van payrollmedewerkers worden minimaal gelijk aan die van werknemers die in dienst zijn van de inlenende organisatie. Dit jaar is het pensioen daarvan nog uitgezonderd, maar vanaf 1 januari 2021 krijgen payrollmedewerkers ook recht op een ‘adequate pensioenregeling’. Er kan op 2 manieren invulling geven aan een adequate pensioenregeling:
- De eigen regeling van de inlenende werkgever is ook van toepassing op payrollmedewerkers
- De payrollorganisatie treft zelf een eigen pensioenregeling voor payrollmederwerkers
Vanaf de eerste werkdag wordt pensioen opgebouwd. Er is geen wachttijd of drempelperiode. De pensioenregeling moet ook voorzien in een nabestaandenpensioen. Er wordt een premie vastgesteld die minimaal gelijk is aan de ‘normpremie’, die in de wet wordt vastgelegd. Elk jaar wordt de normpremie herrekend op basis van de gemiddelde werkgeverspremie bij alle pensioenfondsen in Nederland. Deze premie mag niet worden doorberekend aan de werknemers.
Naheffingen voorkomen
Wees dus alert als u gebruik maakt van payrolling en zorg dat u voldoende maatregelen treft, om vervelende naheffingen achteraf te voorkomen.