skip to Main Content

Update 31 maart NOW-regeling

NOW-regeling klaar, loketten waarschijnlijk open op 6 april

Op 17 maart is een economisch noodpakket aangekondigd om banen en inkomens van mensen beschermen. Eén van de maatregelen is een tegemoetkoming in de loonkosten voor bedrijven die nu omzetverlies lijden. De voorwaarden van deze Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW) zijn vandaag bekend gemaakt.

Bedrijven die gedurende drie maanden ten minste 20 procent omzetverlies hebben, kunnen hiermee vanaf 1 maart een tegemoetkoming van maximaal 90 procent van de loonsom krijgen naar rato van de omzetdaling. Bij een omzetverlies van 100 procent is dat 90 procent, bij bijvoorbeeld 50 procent omzetverlies wordt dat dan 45 procent van de totale loonsom. Voorwaarde is dat ze hun medewerkers hun reguliere salaris blijven doorbetalen en dat bedrijven tijdens de periode dat er subsidie wordt ontvangen geen aanvraag doen voor ontslag om bedrijfseconomische redenen.

Hoe hoger het omzetverlies, des te hoger de tegemoetkoming in de loonsom. Werkgevers delen hun totale omzet uit 2019 door vier en vergelijken dat met de omzet in maart-april-mei 2020 of een periode van drie maanden die één of twee maanden later start. NB: De omzetdaling wordt op concernniveau beoordeeld.

Voor de loonsom gebruikt het UWV het loon voor de werknemersverzekeringen WW, ZW of WIA (SV-loon) uit de loonaangifte bij de Belastingdienst en verhoogt die met een uniforme opslag van 30 procent voor werkgeverslasten. Het maximumloon per werknemer bedraagt €9.538 per maand. De loonsom in de subsidieperiode wordt vergeleken met de loonsom van januari zoals bekend bij de Belastingdienst. Wijzigingen in de loonaangifte van januari die na 15 maart zijn doorgegeven, worden voor deze regeling niet meegenomen. Het dus erg belangrijk dat werkgevers tijdig loonaangifte blijven doen bij de Belastingdienst.

Het UWV streeft ernaar dat bedrijven vanaf 6 april tot 31 mei 2020 een aanvraag kunnen indienen. Bedrijven die aan de voorwaarden voldoen, kunnen binnen twee tot vier weken een voorschot verwachten van 80%, dat in drie termijnen wordt uitbetaald.

Binnen 24 weken na afloop van de subsidieperiode waarover de NOW is toegekend, dient de werkgever vaststelling van de subsidie aan te vragen. In beginsel is hiervoor een accountantsverklaring vereist. Vervolgens zal UWV binnen 22 weken een eindafrekening doen die hoger of lager kan uitvallen.

Update 25 mei maatregelen coronacrisis

Vorige week heeft het kabinet het pakket aan noodmaatregelen verlengd en uitgebreid met een nieuwe regeling. Hierna volgen de hoofdlijnen. Nieuwe regeling: Tegemoetkoming Vaste Lasten MKB MKB-ondernemers in de getroffen…

Lees meer

Nuttige websites met informatie over de coronacrisis

Regelmatig delen wij updates over de coronacrisis voor ondernemers. Er zijn door de overheid en een aantal andere instanties ook nuttige websites gelanceerd waar u nog meer informatie kunt vinden.…

Lees meer

Update 12 mei maatregelen coronacrisis

Stemming coronacrisis in de markt week 7 2020 Als kantoor zijn wij onder andere verbonden aan het SRA (Samenwerkende Registeraccountants en Accountants-Administratieconsulenten). Het SRA peilt regelmatig de stemming in de…

Lees meer

Update 28 april maatregelen coronacrisis

Corona Calculator VNO-NCW en MKB-Nederland hebben het initiatief genomen om een tool te ontwikkelen, waarmee snel kan worden nagegaan welke steunmaatregel van overheden en financiële instellingen van toepassing zijn. Met…

Lees meer

Hans van Schie in de uitzending van ondernemerstalkshow BoBizzNizz

Hans van Schie maakt al langer onderdeel uit van het deskundigenteam van BoBizzNizz, het zakenradioprogramma van Omroep Bo. Tijdens de uitzending van 22 april vertelt Hans over de maatregelen die…

Lees meer

Update 23 april maatregelen coronacrisis

Versoepeling concernbepaling NOW regeling Werkmaatschappijen die door de coronacrisis meer dan 20 procent omzetverlies hebben, maar behoren tot een concern dat niet aan die voorwaarde voldoet, mogen toch de NOW…

Lees meer
Back To Top